Záchranková demagógia
MUDr. Ján Hencel (predseda Asociácie poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby) dňa 26. 8. 2009 na tlačovej konferencii uviedol, že poskytovatelia "vďaka" rozhodnutiu vlády a ministerstva sú nútení prepustiť 600 zamestnancov, pričom mnohé firmy chystajú hromadné prepúšťanie.
Dr. Hencel však zabudol (zrejme účelne) poznamenať, že nebolo zrušených 600 pracovných miest. A v tom je podstatný rozdiel. Pretože väčšina z týchto prepustených "len" zmení farbu a zamestná sa u nového poskytovateľa. Určite môže dôjsť k obmene personálu v niektorých regiónoch (aj k ľudom bez práce), ale bohužiaľ, máme tu kapitalizmus a toto je trh práce. Nemyslím si však, že 600 záchranárov a lekárov atestovaných z AIM resp. urgentnej medicíny a iných sa jednoducho na Vianoce tohto roku vyliahne z vajíčka a v januári preberie miesta tým súčasným. Demagogická predstava.
Ad 2: Personálna politika poskytovateľov
Pre lepšiu predstavu, MUDr. Ján Hencel je okrem predsedu APZZS aj riaditeľom jednej súkromnej firmy, ktorá v súčasnosti prevádzkuje 10 staníc záchrannej služby. V súčasnosti verejne obhajuje zamestnancov a ľutuje ľudí, ktorí budú musieť byť prepustení. Ten istý riaditeľ patrí k zamestnávateľom, ktorí záchranárom a lekárom dávajú jednu z najnižších miezd v sektore záchranných služieb v SR. A dostáva ten istý paušál, ako firma, ktorá ponúka napr. o 60% vyššie mzdy. Vyšší príjem pri nižších nákladoch... A v tej istej firme personálny námestník s obľubou svojim zamestnancom pripomína, že takých ľudí, ako sú oni, je na úrade práce dosť a nikto im pištoľ ku hlave nedával, aby pracovali práve pre neho. Zrazu je však tejto firme ľúto svojich zamestnancov, bojí sa prepúšťania a zrazu ide o kvalitu...
Pre objektivitu, na trhu záchraniek existujú aj poskytovatelia, ktorí teraz neuspeli v prvom kole, no robia svoju prácu dobre a robia aj korektnú personálnu politiku a vážia si svojich zamestnancov (a to nie len finančným ohodnotením). A títo zamestnanci si vážia svojich zamestnávateľov...
Ad 3: Hromadné nešťastia
Argument, že "my sme zasahovali pri hromadných nešťastiach"? No áno, pokiaľ sa hromadné nešťastie stane v regióne súkromného poskytovateľa, tak tam zasahuje on. Mám to chápať tak, že ak spadne lietadlo v regióne, kde zasahuje niekto z tých, ktorí dostali nové licencie, tak pacientov nevytriedia, nezachránia, neprevezú? Je zásah pri hromadnom nešťastí parameter na posudzovanie kvality, na konštatovanie, že my sme lepší ako vy?
Ad 4: Tomáš Szalay a mýtizované čísla
Tomáš Szalay v rozhovore pre denník SME (26.8.2009) uvádza, že ľudia zmýtizovali čísla o príjmoch a výhodnosti poskytovania ZZS, pretože len 20 000 EUR je potrebné použiť na mzdy na jednu posádku ZZS (3 ľudia x 4,7) mesačne. Pán Szalay však zabudol podotknúť, že tieto čísla vychádzajú z plánovaných miezd (v korunách z roku 2005) 40 000 lekár, 30 000 záchranár, 20 000 vodič. (pri koeficiente 4,7 zamestnanca na jednu pracovnú pozíciu na jednej stanici ZZS). Tieto plánované platy však mal riešiť trh práce a práve tu je priestor pre poskytovateľa zvyšovať zisky. Má pán Szalay informáciu, v ktorých firmách (resp. % z firiem na trhu) došlo k realizácií plánovaného odmeňovania zamestnancov?
Okrem toho poskytovateľ dostáva za každý odjazdený kilometer 70 centov.
Nemyslím si, že príjmy ZZS sú zmýtizované...
Ad 5: Dvojaký meter spokojnosti s výberovým konaním
Zákon, podľa ktorého prebehlo výberové konanie v roku 2005 a výberové konanie v roku 2009, je ten istý. Podmienky výberového konania sú porovnateľné, v zásadných veciach rovnaké.
Firmy, ktoré v roku 2005 záchranky získali, boli spokojné a o netransparentnosti nepadlo z ich úst ani slovo. Teraz licencie nedostali, pričom platí ten istý meter, čo pred štyrmi rokmi, a zrazu je tu korupcia a netransparentnosť. Pravidlá výberu sú podľa môjho názoru nejasné, avšak buď s nimi súhlasím, alebo nesúhlasím. Títo poskytovatelia v roku 2005 súhlasili, 2009 nesúhlasia, 2013 možno opäť budú súhlasiť, 2017 nesúhlasiť...
A posudzovanie podľa kvality? Nemám informáciu, že by poskytovatelia počas štvorročného obdobia pracovali na vytvorení pravidiel a parametrov na hodnotenie kvality poskytovania záchrannej zdravotnej služby. Jednoducho tieto veci asi až tak veľmi nikoho nezaujímali. A zrazu má Ministerstvo posudzovať žiadateľov podľa kvality. Podľa subjektívnych prejavov kvality (každý si myslí, že to čo robí, robí najlepšie; to môže a nemusí platiť) alebo podľa mediálnych vyhlásení typu "zasahovali sme pri hromadných nešťastiach", resp. podľa agresívnej mediálnej politiky jednej zo spomínaných firiem.
Vo viacerých diskusiách a fórach zaznela otázka: Zhoršia výsledky výberového konania dostupnosť a kvalitu záchrannej zdravotnej služby?
A odpovede: väčšinou zaznieva "Nie, nezhoršia".
Ak to tak skutočne je, tak potom veľké haló okolo výberových konaní je len agonickým výkrikom ľudí, ktorí už nebudú môcť obhájiť svoje ekonomické záujmy.
https://www.postoj.sk/11123/ako-paska-s-pentou-zabili-rozum-v-zdravotnictve
http://dennik.hnonline.sk/slovensko/112040-penta-ma-sanitky-tender-vysetruju